Ga naar de inhoud
Home » Nieuws 2

Nieuws 2

Het verhaal achter de naam ‘BijzonderMens coaching’

Een sprekende naam en logo voor mijn bedrijf vind ik belangrijk.
Met sprekend bedoel ik dat het iedereen die dit leest nieuwsgierig moet maken.

Ik vind het bijzonder wanneer je ervoor kiest om aan je zelf te gaan werken om tot een gezondere leefstijl  te komen.
Je bent op het punt gekomen dat je je realiseert dat de huidige leefstijl niet gezond is.

Diëten hebben je geen duurzaam effect opgeleverd.

Je bent nu gaan inzien dat bewegen, doorzettingsvermogen, discipline op eetgedrag de belangrijkste factoren zijn om je doel te bereiken, een gezonde relatie met eten en jezelf.
Je kiest nu heel duidelijk voor jezelf en voor je gezonde toekomst.

Dat besluit om het echt anders te gaan doen…. dat maakt dat je voor mij een BijzonderMens bent.


Nazorg na je maagverkleining

Wat ik de afgelopen jaren veel heb gehoord is dat men de zorg na de maagverkleining te kort vindt schieten. Dat is ook mijn ervaring.

Na 1,5-2 jaar is de operatie fysiek “uitgewerkt” en dan sta je er alleen voor. Heb je in deze tijd niet goed kunnen werken aan je leefstijlverandering, dan wordt het een pittige klus om dit alleen te moeten gaan doen. Gebrek aan kennis is vaak het onderliggende probleem.

Eén keer per jaar krijg je een controle van je bloedwaarden en na 5 minuten sta je weer buiten en heb je geen ruimte gekregen voor al je prangende vragen.

Ik voelde tijdens dit gesprek al de druk van: “je tijd is om” en “zeg jij tegen de volgende dat hij/zij binnen mag komen”. Ik vind dit erg teleurstellend.

Het is erg lastig om je antwoorden te krijgen via allerlei informatiebronnen.

Zeker als het gaat over thema’s als:

  • Ben ik wel voldoende afgevallen
  • Doe ik het wel goed met hoe ik nu eet
  • Hoe ga ik om met mijn huidoverschot
  • Ik denk en zie mezelf nog steeds als dik
  • Ik schaam me hoe mijn lichaam er nu uitziet
  • Ik ben weer aan het diëten
  • Ik voel me niet gelukkig
  • Ik had er meer van verwacht

Ik had echt behoefte om hier met gelijkgestemden en professionals over te praten.

Via de kliniek heb ik wel geprobeerd om antwoorden te krijgen, hier kreeg ik het antwoord: “Stuur ons een mail met je vraag” en dat was het. Ik voelde me dan zo niet gehoord en afgepoeierd.

Dit alles kan toch niet de bedoeling zijn van zo’n ingrijpende operatie en traject. Ik begrijp wel dat 20-25%* van de geopereerde mensen terugvalt. Tuurlijk we hebben allemaal onze verantwoordelijkheid te nemen in dit traject en het is niet alleen vingerwijzen naar de zorg. Laat dan wel mijn antwoord duidelijk zijn, laten we dan ook allemaal onze verantwoordelijkheid hierin nemen.

Als je in de media dit onderwerp volgt dan is de discussie altijd dat er geen geld is om mensen na een maagverkleining echt goed te begeleiden voor fysieke en mentale zorg terwijl juist daar de weg naar succes ligt. Begeleiding geven na 1,5 jaar post operatie geeft deze groep van 20-25% ook een grote kans op een succesvolle relatie met eten en zichzelf.

*in de 20-25% zit ook een percentage die te maken heeft gehad met complicaties. Hoe deze verhouding precies liggen is voor mij onduidelijk.


Motiverende Gespreksvoering wat is dat?

Motiverende Gespreksvoering is een methode om cliënten te begeleiden bij gedragsverandering. Het is een veelgebruikte methode vooral in de verslavingszorg en daar heeft het zijn effectiviteit ook bewezen.

Sinds een aantal jaren wordt deze coaching methodiek ook breder toegepast.

Wat doet Motiverende Gespreksvoering? Het is een gespreksstijl waarmee je de eigen motivatie en bereidheid tot veranderen van je client ontlokt en versterkt. Je bouwt een relatie op met je client die is gebaseerd op respect, interesse, compassie, oordeelloosheid en positieve coaching.

Deze methode wordt met andere methodieken goed gecombineerd. Het is een manier van omgaan met veranderende mensen in combinatie met praktische toepasbare communicatietechnieken om veranderingen te stimuleren en te ondersteunen.

Motiverende Gespreksvoering is ontstaan in de jaren tachtig. De grondleggers vaan deze methode zijn William Miller en Stephan Rollnick. Zij deden onderzoek in de verslavingszorg, publiceerden hierover en pasten hun methode toe. In 1991 hebben zij hun eerste boek gepubliceerd.

Ze ontdekten dat weerstand tegen verandering geen persoonlijke eigenschap van een client is, maar vooral iets wat zich afspeelt in de relatie tussen client en hulpverlener. Ze ontdekten hoe het taalgebruik van een hulpverlener weerstand bij cliënten kon laten afnemen, het zelfvertrouwen van cliënten kon versterken en hoe de bereidbaarheid tot verandering in een gesprek kon groeien.

Er zijn meer dan 200 gerandomiseerde klinische onderzoeken over Motiverende Gespreksvoering gepubliceerd.


Motiverende Gespreksvoering

Het gedachtegoed van Motiverende Gespreksvoering wordt in deze video in minder dan een kwartier geïntroduceerd. Het waarom van Motiverende Gespreksvoering, de waarden, technieken en processen en de belangrijkste principes komen aan bod.

Bron: Hans van der Veen MBk